ویکی‌پدیا:قوْروما سیاستی: نوسخه‌لر آراسینداکی فرق

ویکی‌پدیادان، آچیق بیلیک‌لیک‌دن
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Koroğlu (دانیشیق | چالیشمالار)
Koroğlu (دانیشیق | چالیشمالار)
خط ۱۴۳: خط ۱۴۳:
[[File:Padlock-silver-light.svg|left|75px|حفاظت منتظر بازبینی|alt=حفاظت سفید]]
[[File:Padlock-silver-light.svg|left|75px|حفاظت منتظر بازبینی|alt=حفاظت سفید]]
{{میان بر|وپ:قفل سفید|وپ:حفاظت بازبینی|وپ:حفاظت انتظار|وپ:محافظت نیازمند بازبینی|وپ:محافظت سفید|وپ:محافظت بازبینی}}
{{میان بر|وپ:قفل سفید|وپ:حفاظت بازبینی|وپ:حفاظت انتظار|وپ:محافظت نیازمند بازبینی|وپ:محافظت سفید|وپ:محافظت بازبینی}}
{{بیشتر|ویکی‌پدیا:تغییرات در حال انتظار}}
حفاظت نیازمند به بازبینی ابزاری‌ست که که برای مقابله با [[ویکی‌پدیا:خرابکاری|خرابکاری]] و برخی مشکلات ادامه‌دار دیگر استفاده می‌شود که به همهٔ کاربران اجازهٔ ویرایش در صفحه‌ها را می‌دهد. حفاظت نیازمند به بازبینی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای نیمه حفاظت استفاده شود که به کاربران ثبت‌نام نشده یا کاربران جدید اجازهٔ ویرایش صفحه‌ها را می‌دهد، ولی ویرایش‌های آنها را از دید بیشتر خوانندگان مخفی نگه می‌دارد تا هنگامی که یک گشت‌زن اقدام به تأیید ویرایش‌ها کند.
حفاظت نیازمند به بازبینی ابزاری‌ست که که برای مقابله با [[ویکی‌پدیا:خرابکاری|خرابکاری]] و برخی مشکلات ادامه‌دار دیگر استفاده می‌شود که به همهٔ کاربران اجازهٔ ویرایش در صفحه‌ها را می‌دهد. حفاظت نیازمند به بازبینی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای نیمه حفاظت استفاده شود که به کاربران ثبت‌نام نشده یا کاربران جدید اجازهٔ ویرایش صفحه‌ها را می‌دهد، ولی ویرایش‌های آنها را از دید بیشتر خوانندگان مخفی نگه می‌دارد تا هنگامی که یک گشت‌زن اقدام به تأیید ویرایش‌ها کند.



‏۲۱ آقوست ۲۰۱۵، ساعت ۱۰:۲۰ نوسخه‌سی

قیزیل قفل
بۆتؤو قوْروما
بۆتؤو قوْروما

صورتی قفل
شابلون قوْروماسی
شابلون قوْروماسی

گۆموش قیفیل
یاری قوْروما
یاری قوْروما

گؤی قفل
یاراتما قوْروماسی
یاراتما قوْروماسی

یاشیل قفل
داشیما قوْروماسی
داشیما قوْروماسی

بنفش قفل
یۆکله‌مه قوْروماسی
یۆکله‌مه قوْروماسی

آغ قفل
یوْخلاما قوْروماسی (سطح ۱)
یوْخلاما قوْروماسی (سطح ۱)

نارنجی قفل
یوْخلاما قوْروماسی (سطح ۲)
یوْخلاما قوْروماسی (سطح ۲)

قیرمیز قفل
سوْن‌سۇز قوْروما
سوْن‌سۇز قوْروما

قارا قفل
اداری قوْروما
ایداری قوْروما

ویکی‌پدیا بیر آچیق بیلیک‌لیک اوْلاراق، هر کیمسه‌نین دییشدیرمه‌سی اۆچون آچیق‌دیر. آنجاق بعضی صفحه‌لرده واندالیزم ایله باشقا مشکل‌لرین قاباغینی آلماق اۆچون اوْ صفحه‌لرده موقت یا دا سوْن‌سؤز دییشدیرمه محدودیت‌لره قوْیماق گرک اوْلور. بۇ محدودیت‌لره قوْروما دئییلیر.

صفحه‌لری قوْرویوب، قوْرومادان چیخارتماق ویکی‌پدیا اداره‌چی‌لر طرفیندن گؤرولور. آنجاق هر ایشلدن بیر صفحه‌نین قوْروما یا دا قوْرومادان چیخارتماغینی ایستمک اۆچون یوْل وئریلیر.

لاپ یایغین قوْروما بۆتؤو قوْروما ایله یاری قوْرومادیر. بۆتؤو قوْرومالاری یالنیز اداره‌چی‌لر، یاریم‌قوْرومالاری ایسه حساب‌لارینا گیریب و حساب‌لاری تأیید اوْلموش ایشلدن‌‌لر دییشدیره بیلر. هر ایشلدن حسابی ان آزی ۴گۆن ایله ۱۰ دییشدیرمه‌دن سوْنرا اوْتوماتیک اوْلاراق اوْنایلانیر. هر نوع قوْروما بیر اؤزل بوْیالی قفل ایله بیلینیر. قفلی گؤرستمک اۆچون {{Pp}} شابلونو صفحه‌ده قوْیولور.

قوْروما نوع‌لارینا بیر قیسا باخیش

قوْروما نوع‌لاری بوْنلار‌دیر:

  • بۆتؤو قوْروما تکجه اداره‌چی‌لر طرفیندن دییشدیرمه اوْلا بیلر.
  • یاریم قوْروما تکجه اداره‌چی‌لر ایله حساب‌لاری تأیید اوْلموش ایشلدن‌لر طرفیندن دییشدیرمه اوْلا بیلر.
  • یاراتما قوْروماسی بیر صفحه‌نی یاراتماغی‌نین (چوخلو سیلینمیش بیر صفحه) قاباغینی آلیر.
  • داشیما قوْروماسی صفحه‌نی دییشدیرمه آچیق‌دیر آنجاق صفحه داشیماسی تکجه ایداره‌چی‌لر اۆچون آچیق‌دیر.
  • یؤکلمه داشیماسی فایل توضیحاتینی دییشدیرمک آچیق‌دیر، آنجاق فایلا یئنی نسخه یۆکله‌مک تکجه ایداره‌چی‌لره آچیق‌دیر.
  • یوْخلاما قوْروماسی که ویرایش‌های انجام شدهٔ کاربرانی که دسترسی گشت‌خودکار ندارند برچسب نیازمند بازبینی می‌خورد تا کاربرهای گشت‌زن بعد از بررسی ویرایش‌ها، آنها را تأیید یا رد کنند. تغییرات این صفحه‌ها تا زمانی که ویرایش‌هایشان توسط گشت‌زنان تأیید نشود توسط کاربرانی که وارد سامانه نشده‌اند قابل مشاهده نیست.
  • پیلله‌لی قوْروما قوْرونان صفحه‌ده یئرلشن بۆتون صفحه‌لری (شابلون، فایل و ...) قوْرویور.

کاربران غیر مدیر می‌توانند در صفحهٔ ویکی‌پدیا:درخواست تغییر وضعیت محافظت برای حفاظت یا خروج از حفاظت یک صفحه درخواستی بنویسند. ویرایش در یک صفحهٔ کاملاً حفاظت شده باید در صفحهٔ بحث مقالهٔ مربوطه مطرح شود تا در صورت غیربحث‌برانگیز بودن و وجود اجماع توسط یکی از مدیران در مقاله اعمال شود.

بجز مواردی که به اقدام رسمی از سوی بنیاد ویکی‌مدیا یا صفحه‌هایی در فضای نام مدیاویکی مربوط است، در صورتی که دلیل حفاظت مرتفع شده باشد، یا زمان کافی‌ای گذشته باشد یا اجماعی بر لزوم ادامهٔ حفاظت وجود نداشته باشد مدیران می‌توانند یک صفحه را از حفاظت خارج کنند. ویرایشگرانی که مایل به خروج از حفاظت صفحه‌ای هستند باید در قدم اول از مدیر حفاظت کننده درخواست کنند، مگر اینکه مدیر مربوطه فعال نباشد یا دیگر مدیر نباشد. در مرحلهٔ بعد باید در قوْرومادان چیخارتماق ایستک‌لرینده درخواست دهند. دقت شود که در صورتی که مدیر حفاظت کننده فعال باشد و رفع حفاظت ابتدا با او مطرح نشود درخواست در درخواست‌های خروج از محافظت معمولاً رد می‌شود. هر بار که صفحه‌ای به حالت حفاظت‌شده در بیاید، اطلاعات مربوط به این تغییر در صفحهٔ قوْروما لیستی ثبت می‌شود.

قوْروما نوع‌لاری

بۆتؤو قوْروما

بۆتؤو قوْروما
بۆتؤو قوْروما

یک صفحهٔ کاملاً حفاظت شده تنها توسط مدیران می‌تواند ویرایش یا منتقل شود. این حفاظت می‌تواند موقت یا دایم باشد.

ویرایش در یک صفحهٔ کاملاً حفاظت شده باید در صفحهٔ بحث درخواست شود تا مدیران بر مبنای اجماع آن را اعمال کنند. قرار دادن الگوی {{ویرایش حفاظت‌شده}} در صفحهٔ بحث باعث جلب توجه مدیران برای اعمال ویرایش‌های غیربحث‌برانگیز می‌شود.

دییشدیرمه ساواش‌لاری

در صفحه‌هایی که صحنهٔ جنگ ویرایشی شده‌اند، حفاظت کاملِ صفحه برای یک مدت کوتاه، طرف‌های درگیر را مجبور به گفتگو در صفحهٔ بحث و رسیدن به اجماع خواهد کرد. با جنگ‌های ویرایشی مقطعی یا جنگ‌های ویرایشی مداوم از سوی چند کاربر مشخص بهتر است با قطع دسترسی برخورد کرد تا از ویرایش صفحه توسط کاربران دیگر جلوگیری نشود.

زمانی که صفحه‌ای به خاطر مناقشات و جنگ‌های ویرایشی قفل می‌شود باید در وضعیت جاری خود مورد حفاظت قرار بگیرد (به این معنی که قبل از حفاظت، واگردانی نشود)، به جز در مواردی که نسخهٔ جاری در تضاد آشکار با سیاست‌های محتوایی نظیر خرابکاری، حق تکثیر یا زندگی‌نامه زندگان باشد. به همین دلیل باید به خاطر داشت که وقتی صفحه‌ای در خلال یک جنگ ویرایشی توسط مدیران به حالت حفاظت‌شده در می‌آید، این به معنی تایید محتوای نسخه‌ای از آن صفحه که حفاظت شده، از طرف آن مدیر یا دیگران نیست. از آنجا که حفاظت صفحه در آخرین وضعیت ممکن است به نفع یکی از طرف‌های دیرگیر در جنگ ویرایشی و تبعیض‌آمیز باشد، مدیران می‌توانند صفحه را به آخرین نسخهٔ پیش از جنگ ویرایشی واگردانی کنند، البته در صورتی که خطر چنین تبعیضی واقعاً وجود داشته باشد. صفحه‌های حفاظت شده بخاطر مناقشه فقط می‌توانند مورد ویرایش‌های غیربحث‌برانگیز قرار گیرند. ویرایشگران ویکی‌پدیا نباید درخواست کنند که صفحه‌ای در یک نسخهٔ خاص به حالت حفاظت شده در بیاید، یا صفحه‌ای که حفاظت شده است به یک نسخهٔ قدیمی‌تر واگردانی شود. به جای آن، تلاش افراد باید در جهت حل مناقشات از طریق صفحهٔ بحث مقاله باشد. به این صفحه نیز نگاه کنید.

مدیرانی که خودشان در یک جنگ ویرایشی شرکت داشته‌اند، اجازه ندارند که صفحهٔ مورد نظر را به حالت حفاظت شده در بیاورند. مگر آن که یک خرابکاری ساده اتفاق افتاده باشد، یا جنگ ویرایشی در راستای حذف عبارات توهین‌آمیز در مقاله‌ای باشد که در مورد یک فرد زنده نوشته شده‌است.

واندالیزم

محافظت کامل پیشگیرانه در تضاد با ذات آزاد بودن ویرایش در ویکی‌پدیاست. دوره‌های کوتاهی از محافظت کامل در موارد نادری که تعداد زیادی حساب کاربری تأییدشده برای حمله‌های خرابکارانهٔ مداوم به یک صفحه استفاده شوند اعمال می‌شود. خرابکاری مداوم یا امکان خرابکاری در آینده در صفحه‌های پربازدید به ندرت دلیلی برای محافظت کامل می‌توانند باشند. برای نوشتارهایی که تاریخچه‌ای طولانی از خرابکاری مداوم و گسترده دارند نیمه حفاظت‌شده گزینهٔ مناسبی‌ست شابلون:نیازمند نمونه.

گئچمیشی یوْخلاماق

اگر صفحه‌ای حذف شده تحت بررسی حذف قرار گیرد، معمولاً تنها مدیران قادر به مشاهدهٔ محتویات پیشین صفحه هستند. اگر مدیران تشخیص دهند که اجازه به دیگر کاربران برای مشاهدهٔ محتویات صفحه به گفتگو کمک می‌کند، می‌توانند صفحه را بازیابی کنند یا بجایش صفحه‌ای خالی بگذارند و صفحه را برای جلوگیری از هر ویرایش جدیدی کاملاً محافظت کنند. در این صورت محتویات پیشین صفحه در تاریخچهٔ صفحه توسط دیگران در دسترس خواهد بود.

شابلون قوْروماسی

صورتی قفل

یک صفحهٔ الگوحفاظت‌شده می‌تواند تنها توسط مدیران یا کاربرانی در گروه ویرایشگران الگو ویرایش شود. این سطح حفاظت می‌تواند فقط در الگوهای حساس، پودمان‌ها و احتمالاً در موارد نادری که صفحه‌ها در دیگر فضاهای نام به میزان بسیار زیاد تراگنجانش می‌شوند به‌کار گرفته‌شود.

این سطح حفاظتی است[۱] که حفاظت کامل را در صفحه‌هایی که تنها به دلیل شمار تراگنجانش‌های زیاد -و نه اختلافات محتوایی- حفاظت می‌شود جایگزین می‌کند. این حفاظت تنها باید برای الگوهایی مورد استفاده قرار گیرد که به دلیل حساسیت بالایشان در صورت عدم استفاده از این حفاظت باید از حفاظت کامل برخوردار شوند. این حفاظت نباید در الگوهای کمتر مخاطره‌آمیز استفاده شود، با این استدلال که دسترسی کاربری ویرایشگر الگو وجود دارد. وجود این دسترسی نباید منجر شود الگوهای بیشتری برای ویرایش عمومی جامعه غیرقابل ویرایش شود.

ویرایشگران می‌توانند در صفحهٔ بحث یک صفحهٔ الگوحفاظت‌شده درخواست ویرایش دهند و در صورت نیاز برای جلب توجه مدیران از الگوی {{ویرایش الگوحفاظت‌شده}} استفاده کنند.

یاری قوْروما

گۆموش قفل

محافظت نیمه از انجام ویرایش توسط کاربران ثبت‌نام نکرده (آی.پی.ها) و نیز کاربرانی که حساب آنها تأییدشدهٔ خودکار (حداقل ۴ روز عمر کاربری و حداقل ۱۰ ویرایش) نیست جلوگیری می‌کند. چنین سطح محافظتی هنگامی مفید است که مقادیر قابل توجهی مناقشه بر سر محتوا یا خرابکاری از سوی کاربران جدید یا ثبت‌نام نشده وجود داشته باشد، و/یا برای جلوگیری از ویرایش زاپاس کابران بسته شده، خصوصاً هنگامی که در زندگی‌نامهٔ زندگانی که اخیراً از سوی رسانه‌ها کانون توجه بوده‌اند رخ دهد. تغییرات در حال انتظار جایگزین جدیدی برای نیمه‌حفاظت است که هنگامی که یک نوشتار مداوماً مورد خرابکاری قرار می‌گیرد و بجز آن ویرایش‌های مفید کمی دارد.

ویرایشگرانی که نمی‌توانند در صفحه‌های نیمه حفاظت‌شده ویرایش کنند می‌توانند می‌توانند درخواست خود را در صفحهٔ بحث مقاله مطرح کنند و در صورت نیاز برای جلب توجه مدیران از الگوی {{ویرایش نیمه‌حفاظت‌شده}} استفاده کنند. اگر صفحهٔ مورد نظر و صفحهٔ بحثش هر دو حفاظت شده هستند باید در ویکی‌پدیا:درخواست‌های ویرایش درخواست داد.

اداره‌چی‌لر قیلاووزو

مدیران می‌توانند نیمه حفاظت بی‌پایان را بر صفحه‌هایی که بطور مداوم و گسترده در معرض خرابکاری یا نقض سیاست‌های محتوایی ویکی‌پدیا (مانند زندگی‌نامه زندگان یا دیدگاه بی‌طرف) هستند اعمال کنند. نیمه حفاظت نه باید بطور پیشگیرانه بر ضد خرابکاری‌هایی که هنوز رخ نداده استفاده شود و نه برای برتری بخشیدن به کاربران ثبت‌نام شده بر کاربران ثبت‌نام نشده در یک اختلاف‌نظر متعارف بر سر محتوا.

بعلاوه، مدیران می‌توانند حفاظت موقت را در موارد زیر بکار گیرند:

  • صفحه‌هایی که در معرض خرابکاری یا مناقشهٔ گسترده اما موقت هستند (مثلاً به دلیل توجه رسانه‌ای)، آن هم هنگامی که قطع دسترسی کاربران منفرد عملی نیست.
  • صفحه‌هایی که صحنهٔ جنگ ویرایشی هستند هنگامی که همهٔ طرف‌های درگیر کاربران ثبت‌نام نشده یا جدید هستند (که در غیر این صورت حفاظت کامل باید به عمل می‌آمد). چنین قاعده‌ای در مواردی که پای کاربران تأییدشدهٔ خودکار وسط است کاربرد ندارد.
  • صفحه‌هایی که صحنهٔ جنگ ویرایشی یا خرابکاری از سوی کاربران ثبت‌نام نشده‌ای هستند که با تغییر آی.پی.، خواه با استفاده از رایانه‌های مختلف یا تغییر آدرس با استفاده از آی.پی.های دینامیک یا هر تکنیک دیگری دست به ویرایش می‌زنند.
  • صفحه‌های بحثی که تحت اخلالگری مداوم بوده‌اند. چنین حفاظتی باید با مضایقه اعمال شود، چرا که از مشارکت کاربران ثبت‌نام نشده و جدید در گفتگو جلوگیری می‌کند. معمولاً یک صفحه و بحث آن بطور همزمان نباید محافظت شوند. در صورتی که یک صفحه و صفحهٔ بحثش بطور همزمان محافظت شده‌اند، در صفحهٔ بحث باید کاربران محروم شده از ویرایش به درخواست‌های ویرایش دعوت شوند تا از اینکه هیج ویرایشگری بطور کامل از مشارکت محروم نشده است اطمینان حاصل شود.
  • محافظت در صفحه‌های بحث کاربران مسدود شده و آی.پی.ها باید با مضایقه اعمال شود. در عوض باید کاربر مجدداً مسدود شود بدون اینکه اجازهٔ ویرایش صفحهٔ بحث خود را داشته باشد. در صورت نیاز یا در صورتی که انسداد بدون اجازهٔ ویرایش صفحهٔ بحث مفید واقع نشود، حفاظت باید فقط برای مدت کوتاهی -نه بلندتر از دوران بندایش- اعمال شود.

مقالهٔ پیشنهادی هفته می‌تواند نیمه حفاظت شود. اما از آنجا این مقاله در معرض خرابکاری ناگهانی در زمان‌های مشخصی از روز قرار دارد، در اکثر مواقع مدیران باید آن را برای مدت کوتاهی محافظت کنند.

یاراتما قوْروماسی

مدیران توانایی محافظت کردن یک صفحه را در برابر ایجاد دارند. این امکان زمانی مفید است که یک مقاله حذف شود، اما به طور مکرر توسط کاربران ایجاد شود. فهرست این صفحه‌ها را می‌توان در ویژه:عنوان‌های محافظت‌شده یافت.

صفحه‌هایی که در برابر ایجاد محافظت می‌شوند معمولاً با عنوان «نمک‌خورده» شناخته می‌شوند. کاربر در صورتی که مطالب بهتری را برای ساخت مجدد آن مقاله داشته‌باشد باید درخواست خود را در بحث مدیر حذف کننده (در صورت عدم پاسخ گویی تابلوی اعلانات مدیران) یا ویکی‌پدیا:بررسی حذف مطرح کند. (در ویکی‌پدیای فارسی به علت فعال نبودن صفحهٔ ویکی‌پدیا:بررسی حذف، برای مواردی که توسط نظرخواهی حذف شده‌اند از وپ:نبح استفاده می‌شود).

همچنین فهرست دیگری در فهرست سیاه عنوان‌ها قرار دارد که انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و امکان استفاده از عبارت باقاعده را می‌دهد.

داشیما قوْروماسی

داشیما قوْروماسی
داشیما قوْروماسی

یک صفحهٔ حفاظت شده در برابر انتقال را نمی‌توان به عنوان جدیدی منتقل کرد، مگر توسط مدیران. چنین سطح حفاظتی معمولاً برای موارد زیر بکار می‌رود:

وقتی که یک صفحه کاملاً حفاظت‌شده باشد، در برابر انتقال نیز حفاظت می‌شود. وقتی که یک صفحهٔ حفاظت‌شده توسط یک مدیر انتقال داده شود، صفحهٔ جدید به حالت حفاظت‌شده در می‌آید، و صفحهٔ قدیمی (که فقط شامل یک تغییر مسیر به صفحهٔ جدید است)، از حالت حفاظت‌شده خارج می‌شود.

همان ضوابطی که در مورد حفاظت کامل صفحه‌های مورد مناقشه ذکر شد (از قبیل مجاز نبودن حفاظت از صفحه‌ها توسط مدیری که خود در مناقشه درگیر است) در مورد حفاظت صفحه‌های مورد مناقشه در برابر انتقال نیز مصداق دارد. همچون حفاظت کامل، حفاظت بخاطر جنگ ویرایشی نباید به معنی تأیید نام کنونی صفحه تلقی شود. وقتی حفاظت در برابر انتقال در خلال بحث دربارهٔ درخواست انتقال یک صفحه اعمال می‌شود، صفحه باید تحت نامی که هنگام آغاز درخواست انتقال داشته است محافظت شود.

حساب‌های کاربری‌ای که تازه ایجاد شده‌اند توانایی انتقال هیچ صفحه‌ای را ندارند. توضیحات بیشتر را در صفحهٔ ویکی‌پدیا:اختیارات گروه‌های کاربری بخوانید.

یوْخلاما قوْروماسی

حفاظت سفید
حفاظت منتظر بازبینی

حفاظت نیازمند به بازبینی ابزاری‌ست که که برای مقابله با خرابکاری و برخی مشکلات ادامه‌دار دیگر استفاده می‌شود که به همهٔ کاربران اجازهٔ ویرایش در صفحه‌ها را می‌دهد. حفاظت نیازمند به بازبینی می‌تواند به عنوان جایگزینی برای نیمه حفاظت استفاده شود که به کاربران ثبت‌نام نشده یا کاربران جدید اجازهٔ ویرایش صفحه‌ها را می‌دهد، ولی ویرایش‌های آنها را از دید بیشتر خوانندگان مخفی نگه می‌دارد تا هنگامی که یک گشت‌زن اقدام به تأیید ویرایش‌ها کند.

هنگامی که صفحه‌ای دارای حفاظت نیازمند بازبینی توسط کاربران غیر گشت خودکار ویرایش می‌شود، تغییرات صفحه برای اغلب خوانندگان ویکی‌پدیا غیر قابل رؤیت است، تا هنگامی که توسط گشت‌زنان بررسی و تأیید شود.

تغییرات نیازمند به بازبینی با برچسب «ویرایش در حال انتظار» در تاریخچهٔ صفحه قابل دیدن هستند. آخرین نسخهٔ بررسی شده (نسخهٔ پایدار) توسط قابل عموم قابل دیدن است. کاربرانی که به سامانه وارد شده‌اند آخرین نسخهٔ ویرایش شدهٔ صفحه را با تمام تغییرات صورت گرفته می‌بینند. هنگامی که ویرایشگرانی که گشت‌زن نیستند در صفحه‌ای که هنوز دارای ویرایش در حال انتظار است ویرایشی کنند، ویرایش‌های آنها هم برچسب «ویرایش در حال انتظار» می‌خورد و برای کاربرانی که به سامانه وارد نشده‌اند غیر قابل رؤیت می‌شود.

چه کاربرانی که گشت خودکار هستند و چه کاربرانی که نیستند هنگام فشردن زبانهٔ ویرایش آخرین نسخهٔ مقاله را ویرایش می‌کنند. در صورتی که «ویرایش در حال انتظار»ی برای گشت‌زنی وجود داشته باشد، در کنار عنوان مقاله سمت چپ جعبه‌ای نمایش داده می‌شود که وجود ویرایش‌های در حال اتنظار را اعلام می‌کند. برای اطلاعات بیشتر ویکی‌پدیا:تغییرات در حال انتظار را ببینید.

بررسی ویرایش‌های در حال انتظار باید طی زمان معقولی انجام شود. مدیریت انجام این کار باید در سطح جامعهٔ کاربری صورت پذیرد.

یوْخلاما قوْروماسی‌نین چاغی؟

حفاظت نیازمند به بازبینی برای محافظت از موارد زیر بکار می‌رود[۲]:

  • همهٔ مقاله‌های خوب[۳]
  • همهٔ مقاله‌های برگزیده[۳]
  • مقاله‌های پربازدید[۳]
  • مقاله‌های در معرض خرابکاری مداوم[۴]
  • مقاله‌هایی که درج مطالب نقض‌کننده حق تکثیر در آنها صورت می‌گیرد[۴]
  • مقاله‌های افراد زنده که ویرایش‌های متناقض با زندگی‌نامه زندگان در آنها صورت می‌گیرد[۴]

برای اطلاع از نحوهٔ کار افزونهٔ محافظت نیازمند بازبینی، ویکی‌پدیا:تغییرات در حال انتظار را مطالعه کنید.

به استثنای مقاله‌های خوب و برگزیده[۳]، حفاظت نیازمند به بازبینی نباید به عنوان اقدامی پیشگیرانه در مقابل خرابکاری که هنوز صورت نگرفته اعمال شود. همچون نیمه حفاظت، حفاظت نیازمند به بازبینی در صفحه‌های دارای مناقشه بر سر محتوی در صورتی که خوف آن رود که باعث تبعیض به ضرر گروهی از کاربران (کاربران ثبت‌نام نشده) می‌شود هرگز نباید بکار رود. حفاظت نیازمند به بازبینی نباید برای صفحه‌های دارای مشارکت خیلی بالا استفاده شود، حتی اگر این صفحه‌ها دارای معیارهای ذکر شده در قبل باشند، بلکه باید نیمه حفاظت اعمال شود.

بعلاوه، مدیران می‌توانند حفاظت نیازمند به بازبینی را بطور موقت برای صفحه‌هایی که در معرض خرابکاری یا اخلالگری گسترده اما موقت هستند (مثلاً به دلیل توجه رسانه‌ای) اعمال کنند، در صورتی که قطع دسترسی کاربران درگیر عملی نباشد. همچون انواع دیگر محافظت‌ها، بازهٔ زمانی محافظت باید متناسب با مشکل باشد. حفاظت نیازمند به بازبینی بی‌پایان تنها باید در مواردی بکار رود که اخلالگری جدیِ طولانی‌مدتی در کار باشد.

درخواست خروج از حفاظت نیازمند به بازبینی را می‌توان با هر یک از مدیران یا در ویکی‌پدیا:درخواست محافظت صفحه#درخواست‌های خروج از محافظت مطرح کرد.

سوْن‌سۇز قوْروما

سوْن‌سۇز قوْروما
سوْن‌سۇز قوْروما

برخی قسمت‌های ویکی‌پدیا بطور دایم توسط نرم‌افزار مدیاویکی محافظت شده‌اند. فضای نام مدیاویکی که بخش‌هایی از رابط‌های سایت را تعریف می‌کند تحت حفاظت کامل است و مدیران نیز قادر با خروج از حفاظت آن نیستند. هم‌چنین سیستم ویکی‌پدیا به طور خودکار صفحه‌های CSS و جاوااسکریپت هر کاربر مانند کاربر:مثال/monobook.css یا کاربر:مثال/cologneblue.js را به صورت حفاظت‌شدهٔ کامل در می‌آورد به طوری که فقط توسط صاحب آن حساب کاربری و مدیران قابل ویرایش باشد. چنین حفاظتی برای هر زیرصفحهٔ کاربری با پسوند «css.» یا «js.» اعمال می‌شود. مدیران می‌توانند در چنین صفحه‌هایی تغییر ایجاد کنند، مثلاً برای حذف اسکریپت کاربری که بطور نامناسبی استفاده شده است.

علاوه بر موارد بالا، موارد زیر معمولاً بطور بی‌پایان محافظت می‌شوند:

پیلله‌لی قوْروما

بۇ قوْروما ایشلنن یئرلر:

پیلله٬لی قوْروما، اوْ صفحه‌ده یئرلشن بۆتون صفحه‌لرین (شابلون، فایل و ...) قوْروماسینا ندن اوْلور.

ایداری قوْروما

ویکی‌مدیا قوْروماسی
ویکی‌مدیا قوْروماسی

ویکی‌پدیا قۇروجولاری، اؤزل و اهمیت‌لی دۇروم‌لاردا شخصا صفحه‌نی قوْرویورلار. ویکی‌پدیا ایداره‌چی‌لریندن، قۇروم اعضاسیندان اجازه آلمامیش بۇ قوْرومالاری دییشدیرمه‌مک گؤزله‌نیر.

قوْرومادان چیخارتماق

ویکی‌مدیا طرفیندن قوْرونان صفحه‌لردن سوای، ایداره‌چی‌لر باشقا صفحه‌لرین قوْروماسینی بیر معقول مدت‌دن سوْنرا چیخاردا بیلرلر یا دا قوْرویان‌دا قوْروماغا مدت بللی‌لشدیرمک ایله مهلتین سوْنوندا، اوْتوماتیک اوْلاراق صفحه قوْرومادان چیخیر.

آد فضالارینا گؤره قوْروما

ایشلدن دانیشبق صفحه‌لری

ایشلدن دانیشیق صفحه‌لری آزاراق، موقت و تکجه آ‌ی‌پی‌لر طرفیندن شدید واندالیزم اۆز وئرنده قوْرونور.

باغلی شابلون‌لار

شابلون:الگوهای حفاظت

بیرده باخ

اتک‌ یازی‌لار

  1. ^ Error on call to شابلون:وب قایناقلاماسی: Parameters باغلانتی and باشلیق must be specified .
  2. ^ Error on call to شابلون:وب قایناقلاماسی: Parameters باغلانتی and باشلیق must be specified .
  3. ^ ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ نظرخواهی موجود در بحث
  4. ^ ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ترجمه از ویکی‌پدیای انگلیسی WP:PCPP