ایشلدن دانیشیغی:Alipur70

Page contents not supported in other languages.
ویکی‌پدیادان، آچیق بیلیک‌لیک‌دن

وانلوجق[دَییشدیر]

تاریخ وسرگذشت[دَییشدیر]

زمان قاجار،موقع جنگ با روسیه تعدادی جنگجو از قبایل و ایل های شاهسون و افشار متحدشده و برای مبارزه با آنها راهسپار شدند،بعد از جنگ، درمنطقه ای کنار،کوهی ( گچی گالاسی) که آب هوا آنجامساعد و آب و چشمه های آنجا زیاد بوده اُتلاق میکنند.

فایل:جنگجوهای دلاور تورک افشار.jpg
جنگجوهای دلاور تورک افشار
فایل:وانلیجا دان گچی گالا منظره سی.jpg
وانلیجا دان گچی گالا منظره سی
فایل:وانلیجا-گچی گالاسی قدیمی.jpg
کوه گچی گالاسی


بنا به فراوانی چراگاه و چشمه(شابلون:به ترکی آذربایجانی)های آب و هوای کوهستانی،در آنجا هردو ایل ترکیب شده و ساکن میشوند و یک کَند(آبادی) رابوجود می آورند‌.


اسم کَند[دَییشدیر]

بنا به جنگجوبودن افراد آنجا یا زخمی بودن بعضی آنها درجنگ ،اسم کَندِ شان را شابلون:به ترکی آذربایجانی میگذارند که بعد ها در زبان مردم از قانلئیجا به وانلئیجا تغیر پیدامیکند.

تورک های وانلیجا


در اجرای سیاست های ترک ستیزانه ی رضاپهلوی و دولت ،اسامی همه ی شهر و روستاهای تورکی ازتورکی به فارسی عوض شده اند.اسم وانلیئجا را نیز به وانلوجق تغییر دادند. ولی اهالی آنجا اصالت اسمی روستا را حفظ کرده و آن را وانلیئجا مینامند.

به غیر از طایفه های افشار و شاهسون با گذشت زمان افراد دیگری از طایفه و مکانهای دیگری مانند قاراداغ ،خوی به این مکان محاجرت کرده اند. در اثر ازدواج افراد روستا با افراد روستاهای نزدیک،امروزه شاهد وجود افراد روستاهای دیگر در این روستا نیز هستیم. طبق روایات بزرگان اهالی روستا ؛ در یکی از سالهای سال که تعداد مارهای آنجا افزایش میابد و موجب آزار واذیت اهالی آنجا میشود ؛ اهالی آنجا به بخشی پایین تر از کوه نقل مکان میکنند.

شغل اهالی[دَییشدیر]

امروزه اهالی وانلیجاکندی به دامداری و کشاورزی مشغولند.


منابع[دَییشدیر]

[۱] [۲] [۳] [۴]

  • 5.) احمد،احمدط. ''پرونده در پرونده''. چاپ دوم. تهران: نشر۲، ۱۳۷۵
  1. ^ {{cite book}}: Empty citation (کؤمک)
  2. ^ {{cite book}}: Empty citation (کؤمک)
  3. ^ {{cite book}}: Empty citation (کؤمک)
  4. ^ {{cite book}}: Empty citation (کؤمک)